Els dies 17, 18 i 19 de juliol de 2019 ha tingut lloc la reunió n. 231 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), a Salardú (Vall d’Aran). La reunió ha estat presidida per primer cop per Mons. Joan Planellas i Barnosell, arquebisbe de Tarragona, i hi han assistit tots els seus membres.

Els bisbes han reflexionat sobre la pastoral de joventut, a partir de les explicacions que els han donat Mons. Sergi Gordo i Mn. Josep Mateu, director del Secretariat Interdiocesà de Joventut (SIJ). Han presentat la memòria explicativa del curs 2018 -19, un curs durant el qual, entre altres activitats, joves dels nostres bisbats han participat a la Trobada Europea de Joves a Madrid, i a la Trobada de Joves a Mataró coincidint amb la celebració de la JMJ a Panamà.

Els delegats de joventut s’han reunit mensualment i han realitzat diverses accions en l’àmbit de la comunicació a través de les xarxes socials i web.

Mn. Josep Mateu ha presentat la programació del curs 2019-20 on destaca especialment la Jornada d’animadors de joves a Manresa el proper febrer 2020 i la ruta jove des de Manresa a Montserrat que es portarà a terme durant el temps pasqual.

Així mateix, durant tot el proper curs els delegats de pastoral de joventut treballaran per impulsar la recepció de l’exhortació apostòlica postsinodal Crist Viu del papa Francesc.

Després d’un llarg i profund treball de les Delegacions diocesanes de Litúrgia amb la col·laboració d’experts diversos, Mons. Joan-Enric Vives i Mn. Joan Baburés secretari de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia (CIL) han presentat als bisbes la traducció catalana ja acabada de la tercera edició esmenada del Missal Romà. Els bisbes l’han aprovada per unanimitat. A partir d’ara es continuarà el camí prescrit per a la confirmació d’aquesta traducció per part de la Congregació per al Culte Diví i la disciplina dels Sagraments. Els bisbes també han aprovat la traducció al català de la pregària col·lecta de la memòria de Sant Pau VI, que s’ha inscrit al Calendari Romà i que se celebrarà el dia 29 de maig.

Mons. Francesc Pardo, ha presentat als bisbes alguns projectes encaminats a commemorar el vint-i-cinquè aniversari de la celebració del Concili Provincial Tarraconense de 1995 que han estat estudiats i es concretaran en la propera reunió de la CET.

Mons. Enric Benavent, responsable de l’àmbit de la pastoral missionera a la CET ha exposat les diverses activitats que es portaran a terme el proper mes d’octubre a les nostres diòcesis en ocasió que el papa Francesc ha convocat un Mes Missioner Extraordinari per desvetllar la consciència de la missió ad gentes i alhora impulsar la responsabilitat missionera de tots els batejats.

Els bisbes han tractat diverses qüestions relatives a l’ensenyament i a l’Escola Cristiana i han encarregat a l’arquebisbe de Tarragona Mons. Joan Planellas la presidència del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió Catòlica (SIERC).

També segons els Estatuts actualment vigents han elegit l’arquebisbe Joan Planellas Vicegran Canceller de l’Ateneu universitari Sant Pacià.

Els bisbes, a partir de l’exposició de Mons. Salvador Giménez, bisbe de Lleida, també han reflexionat sobre diverses qüestions relatives als mitjans de comunicació i més en concret sobre els programes Signes dels Temps i Paraules de Vida que s’emeten a TV3 i a Catalunya Ràdio per un conveni signat entre la Conferència Episcopal Tarraconense i la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió. Signes dels Temps es va estrenar a Televisió de Catalunya l'any 1986 i des de llavors es manté 33 anys en antena de manera continuada, fet que l’ha convertit en un dels espais més veterans de la Cadena, amb més de 1.400 programes emesos.

S'han revisat diverses qüestions relatives a la difusió de la Sagrada Escriptura, la pastoral obrera, la celebració de les exèquies cristianes i la formació permanent dels preveres.

En el transcurs de la reunió, el recentment elegit Síndic de la Vall d'Aran, Magnf. Sr. Francés X. Boya, acompanyat del conseller i alcalde de Bossòst, Magnf. Sr. Amador Marquès, s'han desplaçat a Salardú per saludar els membres de la CET.

Durant l’estada dels bisbes a la Vall, han celebrat l’Eucaristia a Vielha i a Salardú, i han rebut l’atenció de l’Arxiprest d’Aran, Mn. Pere Balagué i de Mn. Jusèp Amiell, expert lingüista de l’aranès i creu de Sant Jordi.

Salardú, 19 de juliol de 2019