Del passat 14 al 21 d'octubre un grup de feligresos lleidatans hem tingut l'oportunitat de visitar en peregrinació Terra Santa, en un viatge organitzat per la Confraria de Portants del Sant Crist de Sant Llorenç de Lleida i amb la col·laboració Institut Superior de Ciències Religioses de Lleida-IREL.

Un dels membres del grup era el pare Cipriano natiu de Ruanda i que actualment ofereix els seus serveis ministerials al barri de Vallecas. El guia que ens va acompanyar en el viatge era de Betlem, catòlic, al qual estem molt agraïts per les seves explicacions dels llocs que vam visitar. El vol va anar de Barcelona a Tel Aviv, i vam ser portats en autocar fins Tiberiades on començaria el nostre pelegrinatge per Terra Santa. El pare Cipriano presidí l'Eucaristia cada dia de la nostra estada a Terra Santa.

En la nostra peregrinació vam poder visitar diferents indrets: L'Església del Primat de Pere, senzilla capella que marca el lloc on després de la seva Resurrecció, Jesús es va manifestar una altra vegada als seus deixebles, al costat del mar de Tiberíades, (S. Joan 21,1), i van menjar junts. La roca que sorgeix en el centre del terra és la "taula" en què van menjar Jesús i nomenà després a Simó Pere a la Primacia amb les paraules "pastura les meves ovelles".

Entre Tabga i Cafarnaüm es troba la Muntanya de les Benaurances lloc on el pare Cipriano va poder presidir l'Eucaristia aquest dia.

És el lloc on Jesús predicà el Sermó de la Muntanya (S. Mateu 5, 3-12). Les restes d'una petita Església van ser descoberts aquí a 1935 pels franciscans que van decidir reconstruir la moderna Església edificada por Antonio Barluzzi de forma octogonal. És un lloc d'assossec i tranquil·litat per als pelegrins, com ho va ser per a tots els membres del grup, davant les tranquil·les aigües del llac.

Vam creuar el Llac de Tiberiades en una barca, recordant els moments que va viure Jesús en el mateix lloc, van haver-hi uns minuts on el motor de la barca es va parar i en un profund silenci escoltant les aigües i cantant una cançó al nostre Senyor, tot aquell paisatge que estàvem experimentant es va transformar per a tots en moments de pau i de comunicació intima amb Nostre Senyor.

També vam visitar la Muntanya Tabor. Va ser en el seu cim on es va realitzar la Transfiguració de Jesús a ulls de Pere, Jaume i Joan. També vam visitar la Basílica de la Transfiguració. L’Església compta amb tres capelles que commemoren la proposta de Pere al Senyor de construir tres tabernacles, per a Jesús, Moisès i Elies. A més de la basílica dels franciscans, han construït un gran monestir i un hospici. Al peu de la muntanya hi ha el mar de Galilea. Jesús va estar-hi la major part del seu ministeri de tres anys en ciutats i poblets al voltant del Mar de Galilea.

A Natzaret vam visitar la Basílica i la Gruta de l’Anunciació, com també l’Església de la Sagrada Família.

Natzaret és la ciutat d’infantesa de Jesús, situada als turons de la Galilea que dominen la vall de Jezrelo o Yizrael (Esdraelón). El punt principal de Natzaret és l'Església de l'Anunciació, el lloc on l'àngel Gabriel s’aparegué a Maria per comunicar-li el naixement de Jesús. Davant l'Església de l'Anunciació es troba la de S. Josep construïda sobre la cova que va servir com a taller de fusteria i hauria estat la llar de la Sagrada Família.

Altres indrets del pelegrinatge van ser Canà de Galilea, prop de Nazaret, lloc on Jesús realitzà el seu primer miracle tal com relata (S. Joan 2,11), Haifa, el port modern més important d'Israel i el riu Jordà, lloc del Baptisme, "Jesús va ser batejat per Joan en el Jordà" (S. Marc 1,9). Aquí, tots els membres del grup vam renovar-hi les promeses del baptisme, sent batejats pel pare Cipriano en el mateix riu on va ser batejat Nostre Senyor.

També vam passar pel Mar Mort i Betània, lloc on Jesús va fer ressuscitar Llatzer, abans d’arribara Jerusalem. No hi ha una altra ciutat que hagi estat la causa de tants conflictes armats. En el primer segle aC, Herodes el Gran transformà la ciutat en una important capital i reconstruí el Temple en un magnífic edifici. Va ser aquesta la Jerusalem que Jesús va conèixer i aquí va tenir lloc el seu judici i crucifixió pels governants romans. En la Jerusalem dels nostres dies alts edificis apareixen al costat d'antics i monumentals tombes.

Muntanya de les Oliveres, el Jardí de Getsemani i la Capella de l'Ascensió van ser indrets a visitar, així com l'Església del Pater Noster, la caverna en què Jesús va ensenyar als seus deixebles el Parenostre. En aquest lloc com en tots els que visitarem vam tenir el moment per escoltar la paraula del Senyor proclamada pel pare Cipriano. També vam poder contemplar la Roca de l'Agonia, a la Basílica, lloc central del jardí.

Tot el grup també va tenir l’oportunitat de poder realitzar la Via Crucis pels mateixos carrers per on ho va fer Nostre Senyor.

Betlem, el camp dels pastors, lloc on els pastors van escoltar la bona nova del naixement de Jesús, l’església de la Tomba de la Mare de Déu i el Cenacle també van ser lloc de parada obligada.

De tot el nostre viatge de peregrinació a Terra Santa hem de destacar tres coses importants: haver visitat els Sants Llocs on va viure Nostre Senyor, haver renovat les promeses dels sagraments que ja havíem rebut i haver celebrat cada dia de la nostra estada l'Eucaristia.