Diumenge dia 4 de maig a les 11 del matí al cementiri de Lleida, més en concret, al monument que se’n diu Fossa Comuna, s’ha inaugurat una làpida de marbre en memòria del Bisbe de Lleida, màrtir, Mons. Salvi Huix Miralpeix, i de 14 altres màrtirs, tots ells beatificats a Tarragona el 13 d’octubre passat. Ha beneït la làpida l’actual

Bisbe de Lleida, Mons. Joan Piris, acompanyat de l’arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan Enric Vives (un dels màrtirs era sacerdot diocesà d’Urgell).

Hi han assistit també alguns sacerdots de Lleida, el Vicari General d’Urgell, el General de la Congregació de la Sagrada Família, amb altres dos membres de la seva Cúria Generalíssima. Igualment una bona representació dels Pares Mercedaris i dels Pares Carmelites de Lleida.

Hi ha participat una quarantena de fidels. L’ajuntament de Lleida hi era representat per la Regidora Rosa Balls. La làpida en qüestió, que s' ha col·locat per sobre de la ja existent dedicada al jove Beat Francesc Castelló, recull la fotografia i el nom de sis mercedaris, quatre carmelites, un sacerdot diocesà, dos Germans de la Sagrada Família i un germà de la Salle. Tots ells presidits pel Bisbe Salvi Huix. Els 15 varen ser sacrificats durant la persecució religiosa dels anys 36 a 39. I estan tots ells enterrats en la Fossa Comuna esmentada.

Després de la inauguració, els participants a l’acte s’han traslladat a la Capella del Cementiri, on s’ha tingut la Missa concelebrada. A la capella hi ha tres quadres relatius a aquests màrtirs: el de Francesc Castelló, el del Bisbe Huix i el dels altres catorze.

Ha estat un acte senzill, emotiu i molt participat.

Podeu veure algunes fotos aquí