La Comunitat de Sant’Egidio aposta pels corredors humanitaris pels refugiats

Unes 70 persones van assistir, el passat 1 de desembre, a la conferència-col·loqui 'Corredors Humanitaris, esperança per una Europa acollidora' a càrrec de la Comunitat de Sant’Egidio, convidada per la Comissió Diocesana d'Acolliment al Refugiat (CODIAR). .

En la trobada, celebrada a Lleida, es va exposar la iniciativa que està duent aquesta comunitat formada per laics, nascuda a Roma l’any 1968 i que es va implantar a Barcelona als anys 80.

El bisbe de Lleida, Salvador Giménez, va obrir la sessió donant la benvinguda als ponents i subratllant la importància que el Papa Francesc ha donat a la crisi dels refugiats des de l’inici del seu pontificat i de com els creients responem a aquest drama que truca les portes del nostre continent. En la conferència hi van intervenir Xavier Vidal, responsable del servei a persones estrangeres, i  Joan Planas, responsable del servei a persones sense llar a Barcelona.

Els ponents van explicar les gestions que han fet possible els corredors humanitaris i com aquests estan garantint, a dia d’avui, que alguns milers de refugiats es puguin traslladar, de manera segura i legal, des de les zones de conflicte d'Orient Mitjà i de la regió de la banya d’Àfrica.

Concretament des dels camps del Líban, provinents de la guerra de Síria, i recentment des d’Etiòpia. Pel moment, Itàlia, França i ara també Bèlgica són els tres països que s’hi han acollit. Així mateix, van explicar el posterior treball per a que aquestes persones s’integrin als països destinataris d’una manera progressiva.

En la conferencia, també es va explicar que la Comunitat de Sant’Egidio és una xarxa d’amistat i servei amb els més pobres: els ancians que estan sols, els estrangers, els vagabunds, els infants i adolescents de la ciutat de Barcelona i d’altres ciutats de Catalunya.

Entre d’altres iniciatives, cada any organitzen el mateix dia de Nadal un Dinar a la Basílica de Sant Just i Pastor, al barri gòtic, on reuneixen els amics pobres de la ciutat. Aquest dinar es va començar a celebrar l’any 1988 acollint solament sis persones. L'any passat va aplegar-ne 1.300. Ja fa anys que cal encabir-les en diferents espais de la ciutat. Tots i cadascun reben una invitació personal i tenen un lloc reservat a taula amb el seu nom.

La xerrada-col·loqui va estar organitzada per la Comissió Diocesana d'Acolliment al Refugiat en el marc de les iniciatives impulsades per sensibilitzar la nostra societat del drama dels refugiats.