|03-05-24| El Papa Francesc escriu una carta als rectors agraint-los pel seu treball generós, i exhortant-los "a ser constructors d'una Església sinodal missionera i a comprometre's amb entusiasme en aquest camí", vivint el carisma ministerial específic, practicant l'art del discerniment i la fraternitat sacerdotal. La carta del Sant Pare als rectors va ser publicada aquest dijous 2 de maig, al final de la trobada de "Els Rectors pel Sínode" que es va efectuar des del 29 d'abril passat a Roma.

El Pontífex va reconèixer que els rectors, "coneixen la vida del Poble de Déu des de dins, les seves fatigues i alegries, les seves necessitats i les seves riqueses. Per això una Església sinodal necessita els seus rectors; sense ells mai no podrem aprendre a caminar junts, mai no podrem recórrer aquest camí de la sinodalitat que «és el camí que Déu espera de l'Església del tercer mil·lenni», va dir.

L'única missió d'anunciar l'Evangeli

I va reiterar a més que "no arribarem mai a ser Església sinodal missionera si les comunitats parroquials no fan de la participació de tots els batejats en l'única missió d'anunciar l'Evangeli el tret característic de les seves vides. Si les parròquies no són sinodals i missioneres, tampoc no ho serà l'Església".

Així el Papa Francesc demana als rectors de tot el món que acompanyin en aquest itinerari sinodal a les seves comunitats: "comprometre'ns amb la pregària, el discerniment i el zel apostòlic perquè el nostre ministeri s'adeqüi a les exigències d'una Església sinodal missionera".

"Aquell que ens ha cridat i consagrat –escriu el Sant Pare– ens convida avui a posar-nos a l'escolta del seu Esperit i a moure'ns en la direcció que Ell ens indica. D'alguna cosa podem estar segurs: no deixarà que ens en falti la gràcia".

Constructors d'una Església sinodal missionera

Francesc també va exhortar els rectors "a acollir aquesta crida del Senyor a ser constructors d'una Església sinodal missionera i a comprometre's amb entusiasme en aquest camí".

I per a ells els va formular tres recomanacions que els inspirin l'estil de vida i acció pastoral: viure els carismes, el discerniment comunitari i la fraternitat sacerdotal.

"Els convido a viure el seu carisma ministerial específic cada cop més al servei dels multiformes dons disseminats per l'Esperit en el Poble de Déu", els demana el Papa als rectors convençut de "que així faran sorgir molts tresors amagats i se'n trobaran menys sols en la gran tasca d'evangelitzar".

En segon lloc, els aconsella "que aprenguin i practiquin l'art del discerniment comunitari, valent-se per això del mètode de la 'conversa a l'Esperit', que ens ha ajudat tant en l'itinerari sinodal i en el desenvolupament de la mateixa Assemblea", diu. Assegurant que "és un element clau de l'acció pastoral d'una Església sinodal".

I després els adverteix sobre la potència de la fraternitat sacerdotal: "baseu tot en l'intercanvi i la fraternitat entre vosaltres i amb els vostres bisbes". Assenyalant que "no podem ser autèntics pares si no som abans que res fills i germans. I no serem capaços de suscitar comunió i participació en les comunitats que ens són confiades si no les vivim, en primer lloc, entre nosaltres".

Finalment, també convida els participants de la "trobada internacional 'Els Rectors pel Sínode' que, quan tornin a casa, siguin missioners de sinodalitat també amb els seus germans rectors, animant la reflexió sobre la renovació del ministeri del rector en clau sinodal i missionera".